Smartskaft

Tallrikar, bestick och glas står framdukade på bordet. Mina nystekta fläskotletter ställs ner försiktigt på ett underlägg och bredvid ställs tallriken med ris. Något som också står bredvid detta är prick sauce - en chilisås som min morbrors fru gör av chilifrukter, vitlök, socker, fish sauce, lime och som är obeskrivligt god och nuförtiden ett måste till alla kötträtter (fågel, fisk och allting mittemellan). En burk med sås.. den sista burken med sås. Hon åkte nämligen till Thailand igår med min kusin för en månad och gjorde denna sås till oss så vi stackare kan överleva framtida middagar. Nu får vi vara försiktiga med den här, tänker jag för mig själv. Ta hand om den varsamt och inte slösa eftersom ingen av oss egentligen vet hur man gör ny. Sagt och tänkt sträcker jag mig fram och tar en fläskotlett med gaffeln. På vägen tillbaka till min tallrik tappar jag greppet om kotletten och den smäller till skålen som välter och ut på bordet rinner såsen.. Den fina såsen. Vår goda sås. Gone. Det är otroligt hur mycket som kan förändras på bara ett par sekunder. Nyss hade vi en halv burk fylld med underbar chilisås - nu är burken nästan tom.

Det, mina vänner, är att göra en Andrea. Passa er för det.


Kommentarer
Postat av: EM

Toppen! Ett alldelse utmärkt tillfälle för dig att lära hur man gör denna fantastiska sås-så man kan bjuda sina kära vänner hemma i Sverige. Här behövs lite värme, nämligen!

2010-01-12 @ 13:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0