Runaway matte

Sitter i soffan omringad av skolböcker och tv:doser och på TV:n går Runaway Bride. Har sett filmen säkerligen 5ggr redan (har den på VHS) men trots det så får den stå på ytterligare en gång. En film med Richard Gere och Julia Roberts tillsammans kan inte gå fel - se bara Pretty Woman! Har givit skolan en chans idag och jag måste säga att datakursen börjar ta sig an mer och mer, med andra ord har jag börjat fatta vad som står och komma in i hänget. Och boken är riktigt intressant. Jag kommer sluta upp som en äkta datanörd - from zero till nerd-o, vem hade kunnat ana det för 2 år sedan? Men trots att kurserna började i måndags håller jag redan på att bli tunnhårigare.. det är mattekursen som driver mig till vansinne. Jag brukar vara bra på matte och tycka att det är kul men den här är så frustrerande som en kurs kan bli! Jag öppnar boken, läser förklaringarna och förstår nada. Inget. Zipp. None. Så då läser jag förklaringarna igen och förstår ännu mindre och vet ni varför? Matteböcker har och har så länge jag kan minnas alltid haft en benägenhet att hoppa över förkortningar, förlängningar och förenklingar och gå direkt från steg a till c när de förklarar. Och hur ska en liten f.d sammare som jag då kunna hänga med? Det är nu jag saknar att inte ha riktiga lektioner att gå på med en lärare face to face som man kan titta in med blanka ögon och säga "jag fattar verkligen inte det här. Vad gör dem?" Nu har jag istället föreläsningar online där vi kommunicerar via chatt och där - såklart - de som egentligen ska tillhöra den ännu mer avancerade matteklassen är snabba med att skriva "självklart inga problem inga frågor solklart". Och hur många gånger kan man då skriva : Jag är totalt lost. Kan vi börja om helt från början och ha en enkel tillbaka-till-första-klass genomgång av hur polynomer och faktorisering med kvadreringsregeln funkar?

Med andra ord: Matte stinks. Speciellt när man sitter på ena sidan atlanten och har sina vänner som redan genomlidit den här kursen på andra sida..

Så nu är det att tänka happy thoughts: Matte är kul, matte är logiskt, matte är enkelt, jag gillar matte, matte är kuu-h-l.. Always look on the bright side of life, always look on the right side of life - life's a piece of shit, when you look at it..

Där kom Julia Roberts/Richard Gere kyssen. Mannen har underbara ögon.. så snälla. Undrar om han är bra på matte?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kan väl passa på att kolla upp hans mattekunskaper, nu när du ändå är där på rätt sida av atlanten...;)



M.

2010-01-24 @ 12:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0