Söndag

Jag lämnade av My idag vid bussen tidigt idag - 10.50 gick den och ja, allt är relativt. Efter det bestämde jag mig för att våga mig ut själv bland tunnelbanor och Stockholmare och leta reda på ett par adresser. Den första låg på Odenplan. Jag hoppade på rätt tåg, i rätt riktning och gick av vid rätt station.

Det är lustigt med tunnelbaneuppgångar. Det finns oftast en uppgång i vardera ände av plattformen beroende på vilken gata man ska upp på. 1 plattform med totalt 2 uppgångar betyder att jag har en 50/50 chans att välja rätt.

Jag gick upp i fel uppgång. Efter det gick jag åt fell håll på gatan, konstaterade att jag inte kände igen några namn från eniros kartor och började därför gå tillbaka åt andra hållet. Mitt emot den andra tunnelbanegången (den jag inte gick upp för) låg adressen.

That's one.

Eftersom jag inte kan Stockholm särskilt bra har jag absolut ingen uppfattning om var Odenplan ligger i förhållande med andra stationer eller "centrum" (drottninggatan och sergels torg med andra ord. jag är från en mindra stad - där har vi bara ett centrum!) vilket betydde att jag svängde in på en gata på måfå och lät fötterna styra. Jag hamnade på Sveavägen och sedan på Drottninggatan. SEGER! Jag konstatera att Odenplan och Sergel ligger väl inom gångavstånd (för en Dalkulla/-mas) och nu fick jag mig en uppfattning om åt vilket håll Odenplan ligger åt. "Ska du till Odenplan? Jaja, men då vet jag precis vart du ska."

Adresserna vid Östermalm gick i samma anda. Jag hoppade på rätt tåg, av vid rätt hållplats och sedan gick jag åt helt fel håll. Naturligtvis. Och det var inte efter att ha gått fram och tillbaka till samma torg från olika vinklar och gator som jag upptäckte att min gata låg precis framför näsan  på mig. Jag hade bara inte tittat ordentligt (läs: alls). Suck.

Slussen McDonalds bjöd på lunch och sen blev det Medis (där jag faktiskt hittar) och pusta ut på Stadsbiblioteket där. Efter det konstaterade jag att det fick vara nog med att ha gått vilse för en dag och jag åkte hem igen. Nu sitter jag i soffan och känner mig mos. Steker jag köttbullar blir det till en måltid.


Visst är det väl Kungens födelsedag idag? På Östermalm kom i alla fall uppklädda trumpet- och trumspelare och paradade längs gatan. Uppordnade efter hästfärg och allt.




Kommentarer
Postat av: Anna Maja

Jag hoppas du skojar. Kungen fyller ju år på fredag! Samma dag som jag! Det är allmänbildning!

2010-04-25 @ 20:41:50
URL: http://annamajaa.blogg.se/
Postat av: Andrea

Min första tanke var allmänutbildning är för sammare! Men det är ju jag.. så det sket sig där på en gång :P

2010-04-26 @ 19:17:17
URL: http://fromatoj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0