Fredag

(märk att rubrikens namn visar att det är fredag idag. igen.)

HAHA, jag har åkt tåg till Stockholm. Jag skrattar för det är så jag valt att se vad som hände på tåget: jag blev dumförklarad av konduktören.

Jag hade beställt e-biljett vilket betyder att SJ skickar biljetten till min mail som jag sedan skriver ut och visar upp vid biljetkontroll. Detta är inga problem i sig, jag har gjort det många gånger och det fungerar bra. Problemet blir när SJ bestämmer sig för att göra om systemet.

"Har du skrivit ut den här också?" Konduktören slår med fingrarna på min utskrivna biljett.
"Vadå för något?"
"Har du skrivit ut biljetten också?" rösten är märkbart irriterad.
"Nää, alltså är inte det där biljetten?"
"Nej det här är ett kvitto. Det står tydligt här. Du måste gå in här (han pekar på en text på utskrivtssidan) och skriva ut biljetten för den har en streckkod som jag läser av."
"Jahaaa. Jag visste inte det -"
"Det står tydligt här med stora bokstäver."
"Men fungerar inte kvittot då?" Bokningskod och allt stod ju ändå på den.
"Nej det gör den inte. I vanliga fall får man köpa en ny biljett-" (jag såg mina pengar sugas ut från kontot på en ny, dyr biljett) "- eller betala en extrakostnad."
"Oj. Jaha.. Jag har skrivit ut biljetten så här förut och det har fungerat bra varje gång."
"A men det står tydligt här med stora bokstäver hur man ska göra. Det går inte att missa."
"Haha (jag försöker lätta uppstämningen), men jag lyckades tydligen missa det i alla fall.."
"Fast det står tydligt här."

Jag får tillbaka mitt "kvitto" och han går irriterat vidare till nästa. Jag undkom, med hårsmån. På kvittot hade konduktören ringat in texten "gå nu in på SJ och sök efter din biljett..".

Okej, det kanske stod tydligt när man läste allt som stod på utskriften. Men det stod inte stort i alla fall. Och det går att missa..

Tur att jag åker buss hem.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0