Sankta Lucia

Det känns jättekonstigt att det är Lucia idag. Lucia betyder 13e december som betyder att snart är det jul men jag har ingen som helst julkänsla i kroppen. Det skulle lika gärna kunna vara i början av hösten för mig. Att det inte finns en endaste liten vinterpåminelese kan nog ha mycket att göra med detta, men sen slog en annan sak mig: Det är Lucia och vi har varken pepparkakaor eller lussebullar hemma! Är det så konstigt att det inte finns julkänsla då? Dessutom vet jag inte ens om man firar Lucia här borta... Jag vill ha en stor, gul lussebulle att sätta tänderna i till frukost. Kan till och med känna doften av saffran. Undrar om det går att få tag på i nån mataffär? Pepparkaksdeg ska jag iaf köpa och gällande lussebullarna så får vi se närmare jul. Fast jo, visst ska man väl ändå ha lussekatter till jul.

Sen har jag inte sett något Luciatåg heller. Inga ljus i håret, ingen glögg och inga långhåriga flickor i vita nattlinnen som vandrar i vintermörkret. Det är nog faktiskt en av de få sakerna jag gillar med Sverigevintern: Lucia, julbeslysning, tända ljus och den mysiga stämning som automatiskt kommer med detta.

"Natten går tunga fjät
rund gård och stuva;
kring jord, som sol förlät,
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus,
stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0